Už dlhšiu dobu som nespomínala inú počítačovú hru ako Bioshock Infinite. Preto vám teraz ponúkam recenziu Dishonored, o ktorú som poprosila môjho čitateľa Philologa. Hru má čerstvo prejdenú a mužský pohľad vám určite dá viac ako môj. A prečo je vlastne recenzia na Dishonored na mojom blogu? Aj ona dostala nálepku steampunk. Či už tam však niečo steampunkové nájdete alebo nie, je na vás.
Keď na verejnosť
prenikla správa, že svoje sily spojili Harvey Smith (jeden z tvorcov Deus Ex a System Shock), Raphael Colantonio (otec zaujímavého RPG Arx
Fatalis a zábavného Dark Messiah
of Might and Magic) a Viktor Antonov (hlavný dizajnér Half-Life 2), srdcia všetkých poctivých
hráčov zaplesali. Postupne sa na svetlo dostávali podrobnosti okolo príbehu a
sveta a dnes si už s chuťou môžeme vyskúšať, čo títo traja páni
ukuchtili.
Príbeh
Zápletka hry sa točí
okolo Corva Attana, posledného bodyguarda cisárovnej Jessamine Kaldwin, na
ktorú na začiatku hry spáchajú atentát neznámi útočníci. Corvo je krivo
obvinený z jej vraždy a uvrhnutý do väzenia, kde čaká na popravu. Na
slobodu mu však pomôže neznáma skupina, z ktorej sa vykľuje odboj proti novej
vláde, na čele ktorej stojí paranoidný lord regent, Hiram Burrows. Corvo,
motivovaný veliteľmi odboja, ale aj osobným cieľom, ktorým je oslobodiť unesenú
dcéru cisárovnej, sa vydáva na cestu pomsty. Predtým však, ako sa na ňu vydá, ho
v spánku navštívi zvláštna bytosť nazývaná The Outsider, ktorá mu daruje
zvláštne schopnosti, špeciálne mechanické srdce a „označkuje“ ho svojim
symbolom. Pred prvou misiou dostane Corvo špeciálnu masku, ktorá ho má uchrániť
pred morom vládnucim v meste, a ktorá mu zaručuje tiež anonymitu.
Dunwall a jeho
atmosféra
Prostredie,
v ktorom sa príbeh odohráva, tvorí ďalšiu hlavnú postavu, podobne ako v žánri
mestskej fantasy. Dunwall, hlavné mesto Ostrovov (The Isles) je priemyselným
prístaviskom, kedysi prekvitajúcim centrom lovu veľrýb. Posledné roky ho však
sužuje tajomný mor, ktorý si denne vyberá daň v podobe desiatok či stoviek
mŕtvych a zanecháva po sebe len hordy krýs a nakazených, ktorí sú
v hre označovaní ako „Weepers“. Mesto je rozdelené na niekoľko častí,
ktoré hráč navštívi v jednotlivých misiách. Každá časť je niečím
špecifická, no celkovo mesto pôsobí jednoliato. Predlohou Dunwallu bol Londýn
roku 1666, kedy v metropole doznievali dozvuky moru a k tomu
ešte vypukol obrovský požiar. Pôvodne sa mala aj samotná hra odohrávať
v 17. storočí, no neskôr sa začali na pôvodný, ručne kreslený dizajn mesta
nanášať ďalšie vrstvy a výsledkom bola architektúra a aj celkový ráz
19. a začiatku 20. storočia.
Na začiatku hry, ešte
za života cisárovnej, je mesto pomerne slnečné, svetlé a priateľské, no po
nastolení vlády lorda regenta sa z mesta stáva temné geto
s uzavretými vstupmi, chátrajúcimi továrňami na spracovanie veľrybieho
oleja, všadeprítomnými troskami, krysami a milíciou, ktorá terorizuje
zúbožených a dožívajúcich občanov. Každý kút je krásne navrhnutý, posiaty
množstvom detailov, obrazmi, predmetmi dennej potreby, jedlom
a rozpadnutým nábytkom. Stačí zastať a nasávať atmosféru mesta, ktoré
stojí na pokraji úplného kolapsu. Dobre je tiež vidieť rozdiel medzi životom
elity a chudiny. Kým boháči majú domy plné skvostného umenia, stoly
prehýbajúce sa pod jedlom a peňazí na rozdávanie, chudobní sa krčia
v zadebnených ruinách, podliehajú pomaly moru a neváhajú vás zabiť
pre kúsok jedla. Pri lepšom preskúmaní lokalít narazíte na zabudnuté trezory
skrývajúce cennosti, knihy, denníky a odkazy (podobne ako v sérii The
Elder Scrolls či Baldur’s Gate), graffiti po stenách (okrem iných „Send us
food, not bullets“ či „The Outsider walks among us“), svätyne samotného
Outsidera, či vedľajšie postavy, ktoré pre vás zvyčajne majú aj nejaký ten
questík.
Hoci mnohí recenzenti
označujú hru za steampunk, treba povedať, že až tak veľa steampunkových prvkov
tu nenájdete. Sem-tam môžete naraziť na ozubené koliesko či nejaký ten
viktoriánsky rys, no všetko, od „vlaku“ cez ovládanie výťahu až po pištole, je
poháňané veľrybím olejom, a tak by azda trefnejším pomenovaním bol
„oilpunk“.
Gameplay
Svätým grálom celého
Dishonored je sloboda. Sloboda rozhodovania, sloboda pohybu, sloboda
v štýle hrania. Chcete prebehnúť celou hrou a chladnokrvne zabiť
každého, kto sa vám postaví do cesty? Fajn, môžete. Chcete však naopak ostať
celý čas v tieni, zakrádať sa po kanáloch a nepriateľov tíško
podrezávať či na diaľku uspávať pomocou kuše? Nech sa páči. Treba si však dať
pozor, lebo následky svojho konania budete mať priamo pred očami. Ak bude
zabíjať na počkanie, prilákate tým krysy a rozšírite mor, teda platí, že
čím viac smrti, tým viac krýs a Weeperov. A nenechajte sa zmiasť –
krysa nie je rozkošné zvieratko, ktoré vám bude sedieť na pleci. Pomerne skoro
uvidíte na vlastné oči, ako kŕdeľ krýs dokáže ohlodať mŕtvolu na kosť. Hra však
rešpektuje akékoľvek vaše rozhodnutie a dovolí vám ísť cestou, ktorá vám
najlepšie vyhovuje. Preto je možné dohrať hru aj bez toho, aby ste kohokoľvek
zabili či bez použitia špeciálnych schopností.
Tie sú osobitnou
kapitolou. Na výber ich je 10, z toho 6 aktívnych (napr. teleport na
krátke vzdialenosti, spomalenie času, posadnutie zvieraťa či človeka, alebo
vyvolanie krýs), ktorých použitie vám odčerpáva manu, a 4 pasívne (napr. zvýšenie
života, zlepšená agilita, alebo zmiznutie mŕtvoly po zabití). Každá schopnosť
má dva stupne a tie si odomykáte pomocou rún, ktoré zbierate počas misií.
Runy však bývajú pekne poskrývané a na ich nájdenie máte od Outsidera k dispozícií
mechanické srdce, ktoré vám ukazuje, ktorým smerom sa máte vydať a ako
ďaleko od vás runa je. V závislosti od vzdialenosti runy srdce bije pomaly
alebo rýchlo a tak ide o pomerne užitočnú pomôcku. Srdce však ukazuje
aj polohu tzv. Bone charms, čo sú akési prívesky, ktoré po nasadení zvyšujú
vaše schopnosti. Naraz ich na sebe môžete mať 3, po upgrade aj viac. Srdce má
navyše vlastnú osobnosť a po namierení na určitú osobu alebo po vstupe do
novej lokality vám do ucha pošepká nejaké to tajomstvo.
Na doplnenie života
a many slúžia červené a modré ampulky, vynálezy dvoch dunwallských
géniov – Sokolova a Piera. Sokolov, fyzik zodpovedný za väčšinu vynálezov
v Dunwalle, je pre hráča dôležitý najmä kvôli svojim elixírom, ktoré okrem
obnovy zdravia chránia pred nakazením sa morom, a svojimi obrazmi, ktoré
možno nájsť počas hry a ktoré sú dobrým zdrojom financií. Piero je zase
domáci kutil, ktorý pre vás vyrobí nemožné, a tak je dobré, ak sa uňho
zastavíte vždy pred misiou.
Taktiež zbrane sú hodné
pár slov. Asi najpoužívanejšou zbraňou je krátky, skladací meč, dar od Piera.
Ten je vhodný ako na šerm, tak na podrezávanie. Ďalej do vienka dostanete
pištoľ, poháňanú už spomínaným veľrybím olejom, a kušu, ktorá môže
strieľať tri rôzne druhy šípok – obyčajné, uspávacie a výbušné.
K tomu všetkému máte ešte k dispozícii bomby a nástražné pasce
z ostnatého drôtu (ktoré vedia narobiť peknú paseku), ktoré po vylepšení
môžete pripínať aj na krysy a tým nepriateľom pekne zavariť.
HW nároky
Jedným z množstva
dôvodov, pre ktoré budete Dishonored milovať, je jeho nenáročnosť, vďaka ktorej
si tento skvost môžu užiť na plných detailoch aj majitelia starších strojov. Ja
sám som si najprv z obavy o sekanie (mám 4-ročný notebook) nastavil
stredné detaily, no nakoniec som to riskol a nastavil všetko naplno (okrem
antialiasingu) a stálo to za to. Textúry boli konečne ostré a tak som
sa mohol kochať novinovými výstrižkami a nápismi na stenách. Treba
povedať, že hoci hra nevyniká svojou grafikou a nemôže sa merať
s hrami ako je Crysis alebo Battlefield 3, stále je na pohľad krásna
a svojím nevšedným dizajnom a tak trochu kresleným tónom si vás
dozaista opantá.
Záver
Dishonored je ako
slnečný lúč prenikajúci cez pochmúrne jesenné mraky. Je to hra, od ktorej celý
herný svet očakával veľké veci a ktorá v tejto skúške obstála. Ukazuje,
ako má vyzerať hra pre inteligentných hráčov, ktorých nikto nemusí vodiť za
ručičku a ktorí sa neboja experimentovať. Musím povedať, že za tých zhruba
20 hodín, čo som pri hre strávil (herná doba sa pohybuje v závislosti od
štýlu vášho hrania v rozpätí od 6 až do 25+ hodín), som sa ani raz nenudil
a už sa neviem dočkať, kedy sa do Dunwallu vrátim. Pre mňa jednoznačne
kandidát na hru roka! Jediné, čo by som mohol vytknúť, je možno trošku
nevyužitý potenciál prostredia, ale myslím si, že Dishonored nie je jediným
výletom do tohto sveta. Už koncom roka nás čaká prvé samostatné DLC, ktoré však
prinesie len možnosť „vyblázniť sa“ v Dunwalle a okolí. No na budúci
rok sú naplánované ďalšie 2 príbehové DLCčka. Ak sú teda vašou šálkou kávy hry
ako Thief, BioShock či Deus Ex: Human Revolution, neváhajte a vezmite do
rúk Corvov osud. A teraz ak dovolíte, moje obete ma čakajú. Revenge solves everything...
10/10
Bethesda robí super hry, ja osobne mám rada Skyrim, ale Dishonored je tiež perfektný.
OdpovedaťOdstrániťNo, tu treba povedať, že Dishonored urobili Arkane Studios a Bethesda to len vydala.
OdpovedaťOdstrániť