Prvým mostom, ktorým sa dalo dostať cez Temžu bol London Bridge. Ako Londýn rástol, stavali sa ďalšie mosty, všetky však len na západ od London Bridge, pretože na východe bol rušný prístav. V 19. storočí sa stal East End tak husto osídlený, že bolo potrebné postaviť nový most na východ od London Bridge, aby sa predišlo meškaniu dopravy. V roku 1876 sa konečne Korporácia mesta Londýn rozhodla riešiť tento problém.
Pred Korporáciou stál veľký problém. Ako postaviť most bez prerušenia riečnej dopravy? Bola preto vyhlásená verejná súťaž a bolo predložených viac ako 50 návrhov. Až v roku 1884 vybrali návrh Horacea Jonesa, ktorý most postavil s Johnom Wolfeom-Barrym.
Stavba trvala 8 rokov. Na podporu stability mosta boli na dno Temže ponorené dva masívne piliere. Na kostru veží a samotného mosta bolo použitých cez 11000 ton ocele. Na obloženie oceľovej kostry bol použitý Cornishský a Portlandský kameň pre krajší vzhľad.
Keď bol most postavený, stal sa z neho najväčší a najdômyseľnejší zdvíhací most na svete. Zdvíhal sa pomocou hydrauliky a s použitím pary pomocou obrovských čerpacích motorov. Zdroj energie bol uložený v 6 masívnych akumulátoroch. Aj keď bol systém zložitý, trvalo len minútu, kým sa most zdvihol na svoje maximum 86°.
Dnes sa stále na zdvíhanie mosta používa hydraulická sila, ale od roku 1976 sa začala používať namiesto pary ropa a elektrická energia. Pôvodné kotle a akumulátory si dnes môžete pozrieť na výstave v samotnom Tower Bridge.
Pôvodne mal most čokoládovú farbu, ale na strieborné výročie kráľovnej bol namaľovaný červenou, bielou a modrou.
Ahoj, pekne. Ked bude cas, nieco urcite precitam. Skoda ze mas blog u tretej strany, si celkom aktivna, chcelo by to vlastnu domenu a komentare bez prihlasovania, bolo by ich tu viac..Marcel
OdpovedaťOdstrániťBola by som vďačná za viac komentárov. Najlepšie by bolo, keby vznikla slovenská steampunková stránka, na ktorej by sa podieľali viacerí.
OdpovedaťOdstrániť